ייצור חשמל עצמאי - כל הטיפים לבטיחות

ניתוק חלקי (או מלא) מרשת החשמל הארצית וייצור חשמל עצמאי הופכים מתופעה נקודתית למגמה של ממש. עם הרוח הגבית של המגמה הירוקה וחידושי הטכנולוגיה השונים, בוחרים יותר ויותר אנשים, בתי עסק ומפעלים להכריז על עצמאות אנרגטית ולייצר במו גגם את החשמל שלהם. אולם, גם כאן, מאחר ולהבדיל מסכנות אחרות, מדובר בחשמל, שאינו נראה וגם לא ניתן להריח אותו (בניגוד לגז, למשל), ישנם מספר קווי בטיחות מנחים, בהם יש לנקוט. 

ייצור חשמל עצמאי - מהו?

ראשית, יש להבין כיצד מערכת סולארית בנויה. למערכת כזו ישנם ארבעה חלקים עיקריים:
  1. הפאנלים הסולאריים - המורכבים ממסגרת האלומיניום, התאים הפוטו-וולטאיים והזכוכית המגנה עליהם. תפקידם של הפאנלים הוא קליטת אור שמש והפיכתו לזרם ישר (DC).
  2. קונסטרוקציה (עשויה מאלומיניום או מנירוסטה חזקה) - אשר ממקמת ומחברת את הפאנלים הסולאריים לגג הבית, בזווית המתאימה לקליטת אור השמש.
  3. ה"מהפכים" - ממירי המתח שהופכים זרם ישר (DC) המיוצר על ידי הפאנלים לזרם חילופין (AC), שתואם לדרישות רשת החשמל בישראל.
  4. רכיבי חשמל נוספים - ככבלים ומפסקים שתפקידם לקשר בין חלקים שונים במערכת ייצור חשמל עצמאי. 

תחזוקה נכונה - ערובה לבטיחות

כפי שניתן להבין, כל אחד משלושה החלקים היצרניים של המערכת העצמאית לייצור חשמל (הפאנלים, ממירי המתח ורכיבי החשמל) עלול להוות נקודת כשל אלקטרונית, במידה ולא יתוחזק כהלכה. לכן, בנוסף לבדיקות התחזוקה המונעת (אשר מתבצעת אחת לשנה ומוודאת את שלמותה החיצונית של הקונסטרוקציה) ולבדיקות העונתיות (שמטרתן בדיקת עמידות וחיזוק העיגון הקיים), מערכת ייצור חשמל סולארית עוברות בדיקות נוספות, המתרכזות בחלקים מייצרי החשמל שלה:

בדיקה תקופתית של מהפכי המתח

תפקידה לוודא כי המהפכים נקיים ותקינים, עובדים ויוצרים את החשמל אשר מפעיל את מכשירי החשמל הביתיים או העסקיים.

בדיקה תקופתית מקיפה של מערכת החשמל

בדיקת המערכת, הציוד, הרכיבים והחיבורים, התנגדויות והארקות, המתחים הזורמים מהפאנלים לממירים וביקורת בטיחות חשמלית, כנדרש על פי חוק החשמל. בדיקה זו מבוצעת על ידי טכנאי חשמל מוסמך ובעל היכרות עם מערכות ייצור חשמל מסוג זה (מערכות אנרגיה מתחדשת או מערכות סולאריות).

בדיקות תרמו-גראפיות

מבוצעות על ידי מצלמה מיוחדת, אשר סורקת את לוחות החשמל שבמערכת ומטרתן זיהוי כשלים בלוחות חשמל. כשלים כאלה, כאשר הם מתרחשים, הם עלולים לגרום לתקלות בזרם החשמל והשבתת מערכת (במקרים ה"קלים") או לשריפות (במקרים חמורים יותר).
 
לסיכום:
כפי שניתן להבין מהכתוב עד כה, הטיפול בצד החשמלי של מערכת סולארית הינו עסק לאנשי מקצוע ולחשמלאים מומחים בלבד, אשר לא רק מכירים את המערכת על בוריה, אלא אף יודעים כיצד להיזהר. ישנם הרבה תחומים בהם ניתן לאמץ את גישת "עשה זאת בעצמך" החסכונית, מערכות סולאריות והחשמל הזורם בהן - אינם אחד מתחומים אלה.